תת תחושה ורגישות יתר

אדישים לגירויים סביבתיים – תת רגישות

  • זקוקים למידע חושי רב על מנת להגיב לסביבה.

  • אדישים ולא מתעניינים בגירויים סביבם לעומת אחרים המבחינים בהם בקלות (צריכים הכול בעוצמות גבוהות).

  • זקוקים לגירוי חושי נוסף להעצמה של יכולת התגובה שלהם – ויזואלי ומגע, שמיעתי ומגע וכד'.

תינוק יושב

רגישים לגירויים – רגישות יתר

  • מגיבים בצורה מוגזמת להתנסויות סנסוריות רוטיניות כמו: מגע קל.

  • שמים לב לגירויים חושיים באופן מידי ותדיר וחווים הכל בעוצמה גבוה.

  • מתקשים להרגיע את עצמם.

  • קשיים בחזרה לשינה בגלל הרגישות וחווית העולם בעוצמה.

  • נטייה להיות זהירים יותר בהתנסויות.

  • קשיים במעברים ושינויים וקושי בבחינת סביבה חדשה.

  • ישנם כאלו שימנעו מחשיפה - ילדים אלה ימנעו מכל גירוי לא צפוי שיכול להופיע במהלך פעיל.

תינוק בוכה

מחפשי הגירויים – תת רגישות – סף תגובה גבוה לגירוי חושי

  • יודעים ליצור התנהגויות המפצות על סף הגירוי הגבוה.

  • נהנים וזקוקים לחוויות חושיות ומחפשים סביבה המגבירה אותם מדובר בעיקר ב – 3 סוגי תחושה עיקריים: פרופריוספטיביים (תחושה עמוקה), ווסטיבולריים (שיווי משקל) ואוראליים (גירוי בפה).

  • "התנהגות מתקנת" – התינוק נתן באמצעותה את הויסות שלו אך בפועל ההתנהגות הזו מערימה קשיים על תפקוד התינוק וסביבתו.

  • אוהבים וזקוקים לתנועה אקטיבית – ירקעו ברגליהם, יטיחו את הראש, ימהרו בהתפתחות.

  • מספקים לעצמם גירויים באופן יזום – נגיעות בחפצים ואנשים, זמזומים ויצירת קולות.

  • תינוקות שכל הזמן ינועו, יצרו קולות, יאהבו להיות בחוץ בגירויים גדולים, יראו כאילו מעירים את עצמם משינה בכדי לתת לעצמם גירוי.

תינוק מחייך

רגישות משולבת

שילוב בין רגישות יתר לתת רגישות ולמצב מאוזן – תינוקות וילדים שיראו שילובים של רגישויות כמו: תת רגישות ברגליים ורגישות יתר בידיים, ילדים שלא אוהבים עיסוי מחוץ לפה אך בפנים כן ולהיפך.

מצב בו התגובתיות משתנה כל הזמן – מרגע לרגע בשעות היום, משבוע לשבוע, מיום ליום – כתגובה למשהו שקרה באותו היום או הרגע שעורר את המערכת החושית לצאת מאיזון – קור או חום, טעם חדש.

נכתב ע"י עינת לוי זמר