top of page

מה זה מתח שרירי (טונוס)?

הרבה שואלים אותנו על מתח שרירי (טונוס)?

גם לך קרה שהמלווה התפתחותית אמרה שהטונוס שלו גבוה/ נמוך והרופא אומר שזה שטויות ומה פתאום?!

מבלבל, נכון??

באנו לעשות לכן קצת סדר!


ד"ר אדם וינטר (כירופרקט ונוירולוג תפקודי) ועינת לוי זמר (מטפלת בספורט טיפולי וויסות חושי) חברו יחד להסביר לכם את ההבדל מהכיוונים השונים.

 

ראשית נסביר עקרון חשוב: ישנו מצב קליני בו נוירולוג, פיזיותרפיסט התפתחותי או רופא התפתחותי ישתמשו במונח טונוס מוגבר / מוחלש בהתייחס למצב קליני קבוע ובהתאם יינתן מענה וטיפול בנושא.


כאשר מלווה התפתחותי/ מדריכ/ת ספורט טיפולי או כל גורם מקצועי אחר שמוסמך לאבחן משתמש במושג טונוס גבוה הוא מתכוון שהתינוק לא רפוי, הוא נמצא באי שקט, השרירים שלו נוקשים אך יש לו את היכולת להרפות בעזרת תרגילים שונים ותיווך של ההורים המצב יכול להשתנות. או במצב השני שהתינוק לא מספיק מגייס את שריריו לטובת התקדמות והתפתחות תקינה וגם כאן בתיווך ההורה ותרגילים שונים ניתן לשנות את המצב. לא מדובר באבחנה קלינית!!! והתינוק בריא!


השימוש במילים זהה אך מה שעומד מאחורי המילים הוא שונה לגמרי!

הבלבול נוצר בשל המאפיינים הדומים שאם תרצו להעמיק תמשיכו לקרוא למטה.

אם אתן מרגישות שמשהו לא תקין תמיד מומלץ ללכת לבדוק, קודם לשלול עניינים רפואיים ולאחר מכן ללמוד איך לעזור לתינוק להרפות או לגייס את שריריו.

 

אם מעניין אותך להיכנס לעומק…


מה זה טונוס ?

במילים פשוטות - זוהי מידת הכוח באמצעותה השרירי מתנגד למתיחה.


טונוס, הוא בעצם מתח שרירי. השריר הרי יכול להיות מכווץ או רפוי והטונוס, הוא בעצם ההגדרה עבור רמת המתח של השריר.

הטונוס המדובר יכול להיות ברגל, ביד, בגב, אבל גם בפה, בלוע ואפילו בסוגרים. אומדן הטונוס חשוב לנו מכיוון שזו היכולת של השריר להגיב ברמת מתח תקינה , כך שהתנועה המתקבלת הינה חלקה, יעילה ובתזמון הנכון.

זהו למעשה מתח פנימי הקיים תמיד בשריר, היוצר בהם מוכנות מתמדת לפעולה ומשתנה במהלך היום בהתאם לפעילות.

אנו מגדירים את רמת הטונוס כ- גבוהה, בינונית ונמוכה.

טונוס שרירי הינו מצב מולד ומבשיל סביב שבוע 32 ברחם.

הטונוס ניתן לשינוי רק בצורה עקיפה של תרגול בעיקר ע"י מגע.

 

כפיפה פיזיולוגית (עוברית) - מגיעה להבשלה בעוברות סביב שבוע 34. בלידה, אנו רואים את התינוק בעצם בצורתו העוברית, המוח מעלה את המתח השרירי של הגוף באופן אוטומטי, לכן קשה להחליף להם בגדים ולהוציא אותם ממצב של הכפיפה והגוף מרגיש מכווץ. זה תקין וכך הוא צריך להישאר, מטרת הטונוס להביא את התינוק למקסימום יציבה לאחר הלידה ולאפשר לו להתמודד לראשונה כנגד כוח הכובד.


החל מגיל חודש וחצי הטונוס הפלקסורי משתחרר והתינוק צריך להעלות בעצמו את הטונוס. הוא שומר את התינוק קרוב לקו האמצע בשכיבה וביניקה ותורם להתפתחות תקינה של אבני הדרך.

תינוק ניובורן
תינוק בתנוחה עוברית
 

היפוטוניה (מתח נמוך) לעומת היפרטוניה (מתח גבוה)

אבחנה רפואית


היפוטוניה (מתח שרירי נמוך):


מתאר מצב של טונוס נמוך בגפיים, בגב או בשרירי הפנים ומאובחנת כבר בלידה בחלק מהמקרים.

החומרה שלו משתנה ותלויה בגורם המקור הראשוני להיווצרו. אבחון מוקדם מאפשר טיפול מתאים ומעקב. מצב זה עלול לגרום לחולשה בשרירים ואינה מוגדרת כהפרעה רפואית אך מהווה גורם למספר מחלות והפרעות אחרות המשפיעות על השליטה בעצבים המוטוריים על ידי המוח ו/או על חוזק השרירים.

מאפייני טונוס שרירים נמוך אצל תינוקות
מאפייני מתח שרירי נמוך
 

היפרטוניה (מתח שרירי גבוה):


היפרטוניה מתארת מצב קליני אבנורמאלי של מתח שרירי גבוה מהרגיל, אשר נובע מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, לעיתים יקרא "ספאזם" (ההפך מהיפוטוניה). שוב, לא מדובר במצב בו יש נזק למערכת העצבים אלא בתינוק נורמטיבי אך עם טונוס גבוה מהרגיל.

מאפייני טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות
מאפייני מתח שרירי גבוה
 

אז הגעתם עד לכאן! שאפו!

יכול מאד להיות שהזדהתם עם חלק מהמאפיינים של היפרטוניה (טונוס גבוה)/ היפוטוניה (טונוס נמוך) אין זה אומר שהילד שלכן לא בסדר!!!.

במקרים רבים בהסתכלום מעולם הכירופרקטיקה אנו רואים תינוקות במצב היפרטוני, כאשר מהלך הלידה שלהם היה מורכב וכתוצאה מכך החוליות הצוואריות לא יושבות כמו שצריך (סובלוקסציה בשפה שלנו ותת נקיעה בעברית). בד״כ אחרי כמה טיפולים ניתן לראות שינוי בטונוס וכן שינוי בהתנהגות וברגיעה של התינוק.


לסיכום:

תינוקות וילדים מתפתחים קצת שונה אחד מהשני וזה בסדר גמור. ביחד עם זאת אם אתם מרגישים שהילד או הילדה לא מתקדמים בהתפתחות, משהו מעכב אותם, הם חסרי נוחות ומתקשים בהיבטים מסוימים, אולי שווה לבדוק עם גורם מקצועי ותת מענה על מנת לשפר את התפקוד ואיכות החיים שלכם.


אתן מוזמנות להיכנס לעמוד הסרטונים שלנו וללמוד דרכים להורדת מתח שרירי בעזרת תנועה ומגע.

 

מוזמנים להיכנס לחנות שלנו ולהתרשם.

מוצרים מומלצים:


bottom of page